Allmänna villkor

Allmänna villkor

Larmgiganten Sverige AB
Org. nummer: 559467-8103
Höstljungstigen 6
55632 Jönköping

1. Tillämpningsområde och definitioner
Dessa allmänna villkor gäller då Larmgiganten
tillhandahåller tjänster & installation av Larm &
kameraövervakning till Privatpersoner och Företag.

Larmgiganten Sverige AB benämns ”Larmgiganten” och kunden som ”kund”

Vid överträdelse av dessa villkor förbehåller sig Larmgiganten rätten att säga upp avtalet med omedelbar verkan.

2. Serviceavtal
Serviceavtal ingår i abonnemangen nedan.

I serviceavtalet för abonnemang Bas ingår:
– Fri teknisk service
– Avtalslång materialgaranti för larmkomponenter*
– SIM-kort för överföring via 4G-nätet

I serviceavtalet för abonnemang Plus ingår:
– Allt ifrån abonnemang Bas
– Uppkoppling till certifierad larmcentral
– Väktartjänst

I serviceavtalet för Abonnemang Larmcentral ingår:
– Allt ifrån abonnemang Bas
– Uppkoppling till certifierad larmcentral
– Väktartjänst
– Fria väktarutryckningar vid konstaterat inbrott/brand

I serviceavtalet för abonnemang Komplett, Premium & Premium Flex ingår:
– Allt ifrån abonnemang Plus
– Fri väktarutryckningar vid konstaterat inbrott/brand (väktarutryckningar ingår ej för utomhuskameror/detektorer)
– Fria batterier för larmkomponenter.
– Fri årlig funktionskontroll

* Materialgarantin innebär att vi reparerar eller byter
ut komponenter med tekniskt fel som påverkar larmets väsentliga funktioner utan extra kostnad under tiden du är kund.

I serviceavtalet för abonnemang Guld ingår:
– SIM-kort för överföring via 4G-nätet
– Uppkoppling till certifierad larmcentral
– Väktartjänst
– Fria väktarutryckningar vid konstaterat inbrott/brand (väktarutryckningar ingår ej för utomhuskameror/detektorer)

3. Avtalslång materialgaranti
Du som kund har avtalslång
materialgaranti på alla komponenter. Undantag gäller komponenter som anges nedan. Garantin gäller inte om komponenten har en åverkan eller vid handhavande fel.

3.1 – 2 års garanti gäller för följande komponenter
– Smart plug
– Smart Låsmodul
– Fjärrkontroll
– Larmbricka
– Klimatdetektor
– Vattendetektor
– Samt övriga komponenter som ej påverkar larmets väsentliga funktion

3.2 – Materialgarantin gäller endast vid nyinstallation av komponenter. Uppsagda larmsystem eller begagnade komponenter som kopplas upp igen har ej rätt till avtalslång materialgaranti.

3.3 – Övervakningskameror
– Endast övervakningskameror integrerade till larmsystemet

3.4 – Utan abonnemang / Abonnemang Guld
– 2 års garanti på samtliga komponenter i systemet.
– 3 månaders installationsgaranti, därefter debiteras framkörning + tid även vid garantiärenden.

4. Installationsgaranti
Installationsgarantin innebär att Larmgiganten garanterar larmsystemets funktion i den miljö där det installerats, förutsatt att kunden inte har genomfört förändringar som påverkar anläggningens funktion.

I kombination med avtalslång materialgaranti innebär installationsgarantin att kunden inte ska drabbas av oförutsedda kostnader relaterade till installationen, så länge anläggningen används enligt avtal och inte har påverkats av yttre åverkan eller obehörig hantering.

5. Rekommendationer – Värva och spara pengar
När en befintlig kund rekommenderar en ny kund som tecknar ett avtal med Larmgiganten, erhåller den befintliga kunden ett löpande avdrag om 20 kr per månad på sin larmtjänst.

För privatpersoner anges beloppet inklusive moms, för företagskunder exklusive moms.

6. Larmcentral och väktartjänst

6.1 – För väktarutryckningar som inte omfattas av abonnemanget debiteras en kostnad om 2 995 kr per utryckning.

Beloppet avser inklusive moms, om inget annat anges i avtalet.

6.2 – Uppkopplingen mot larmcentralen garanteras enligt avtalet.

Larmgiganten ansvarar för att larmanläggningen är korrekt konfigurerad för kommunikation med larmcentralen.

Kunden ansvarar för att förutsättningar för uppkoppling – såsom elförsörjning, internetuppkoppling eller mobilsignal – finns tillgängliga på installationsadressen, om inget annat anges i avtalet.

Avbrott orsakade av yttre faktorer utanför Larmgigantens kontroll (t.ex. strömavbrott, driftstörningar hos nätleverantör eller fysisk skada på utrustning) omfattas inte av garantin.

Larmgiganten ansvarar inte för utebliven kommunikation till larmcentralen om kunden har manipulerat eller bytt ut komponenter i larmsystemet utan skriftligt godkännande.

Vid längre driftstörning ska kunden omedelbart kontakta Larmgigantens support.

6.3 – Missbruk och otillåten hantering

Kunden får inte manipulera, modifiera eller på annat sätt påverka larmsystemets funktion utan skriftligt godkännande från Larmgiganten.

Vid konstaterat missbruk eller otillåten hantering förbehåller sig Larmgiganten rätten att säga upp avtalet med omedelbar verkan och utan uppsägningstid.


7. Fakturering och betalning

7.1 – Månadstjänst
Månadsavgiften debiteras som standard i förskott, kvartalsvis.

Fakturan kan, efter önskemål, istället skickas månadsvis, kvartalsvis eller årsvis.

Vid månadsvis fakturering tillkommer en administrativ avgift om 30 kr per faktura – inklusive moms för privatpersoner och exklusive moms för företag.

Ändringar av fakturaintervall görs i samråd med kundtjänst.

7.2 – Faktura
15 dagars förfallodatum med Bankgiro
30 dagars förfallodatum via Klarna

7.3 – Delbetalning (Endast privatpersoner)
Vi erbjuder delbetalning via Klarna upp till 36 månader.

Vi erbjuder även privatlån via vår samarbetspartner
Marginalen Bank från 10.000kr upp till 500.000kr

Kontroll av kreditvärdighet kan förekomma. Vid fall där kreditvärdigheten är låg förbehåller vi oss rätten om att kräva förskottsbetalning för komponenter, tjänster eller övriga tillägg.

7.4 – Leasing (Endast företag)
I samarbete med Nordic Finance erbjuder vi företagsleasing i 36 – 60 månader där du i slutet av perioden äger ditt larmsystem.

7.5 – Påminnelse
Larmgiganten debiterar 8% i dröjsmålsränta och 60kr i påminnelseavgift vid försenad eller utebliven betalning samt har Larmgiganten rätt till ersättning för inkassokostnader.

Vid utebliven betalning har Larmgiganten rätt att säga upp samtliga tjänster omedelbart.

8. Äganderätt & abonnemangsvillkor
Larmgiganten behåller äganderätten till varorna tills fullständig betalning har mottagits. Om kund tecknar ett abonnemang med bindningstid, äger kund larmpaketet efter att bindningstiden har löpt ut.

9. Ångerrätt

9.1 – Privatkund:
Du har rätt enligt konsumentköplagen att ångra din
beställning inom 14 dagar efter du har mottagit
komponenterna och/eller tjänsten.

Undantag är Larmväska då denna är en tjänst man hyr.

Läs mer här: www.hallakonsument.se/lagar/konsumentkoplagen

9.2 – Företag:
För företag tillämpar vi köplagen och då med det normalt ingen ångerrätt.

Läs mer här: www.hallakonsument.se/lagar/koplagen

Om kund önskar ångra sin beställning debiterar
Larmgiganten en ångeravgift på 10% av köpbeloppet, dock med en minsta avgift på
2 000kr exklusive moms.

10. Uppsägningstid och bindningstid
Vid uppsägning avslutas 4G/LTE SIM-kortet om kund inte väljer att förlänga med ett årligt SIM-kortsabonnemang.

10.1 – Larmsystem
Avtalet saknar bindningstid som standard. Uppsägningstiden är normalt tre (3) månader, om inget annat avtalats.

10.2 – Vid uppsägning inom 12 månader från installationsdatumet
Installation ingår utan kostnad under förutsättning att abonnemanget pågår i minst 12 månader. Vid uppsägning tidigare än 12 månader debiteras installationskostnaden med 2 995 kr.

10.3 – Komplett Nollstart/Premium Flex
Tjänsten har en bindningstid på 24 månader. Startpaketet hyrs i 36 månader, varefter utrustningen tillfaller kunden.

Vid uppsägning innan bindningstidens slut (24 månader) debiteras även de kvarvarande månadsavgifterna för tjänsten.

Vid uppsägning av avtalet innan hyresperiodens slut utfärdas en slutfaktura motsvarande kvarstående hyresbelopp för startpaketet.

Om kunden inte önskar erlägga denna betalning, förbehåller sig Larmgiganten rätten att återta startpaketet genom hämtning.

Efter avslutad bindnings- och hyresperiod (36 månader) tillfaller startpaketet kunden och abonnemanget fortsätter tillsvidare med tre månaders uppsägningstid, om inte annat avtalats.

10.4 – SIM-kortet i anläggningen är Larmgigantens egendom och ska återlämnas vid avslutat avtal.
Vid utebliven retur debiteras kunden 995 kr inklusive moms.

10.5 – Uppsägning ska ske skriftligen, antingen via post eller e-post till [email protected].

Med hänsyn till att det rör en säkerhetsanläggning krävs skriftlig uppsägning för att säkerställa korrekt hantering.

Vid frågor eller behov av hjälp med uppsägning kan kunden kontakta kundtjänst på 020 – 89 95 98 för att få en uppsägningsblankett utskickad.

10.6 – Larmväska
Uppsägningstid 1 månad – Bindningstid enligt avtal.

11. Larmgigantens ansvar
Larmgiganten strävar efter att åtgärda fel inom 1–2 arbetsdagar från det att felanmälan mottagits. Garantin omfattar dock inte skador orsakade av yttre åverkan, force majeure eller fel utanför Larmgigantens kontroll.

Vi tar inget ansvar för inverkan på fastigheten som krävs för att installation av komponenters fulla funktion.

12. Kunds ansvar
Vid avbrott där Larmgiganten måste komma åt larmanläggningen måste kund eller någon som kund ger behörighet till släppa in en säkerhetsexpert från Larmgiganten för att möjliggöra felsökning och åtgärd.

Tackar kund nej till servicedagen efter så tar Larmgiganten inget ansvar för anläggningen förrän en service har utförts på larmanläggningen.

Kunds ansvar är att minimera risken för oaktsamma larm som slutar i obefogade utryckningar av väktare, polis och räddningstjänst.

Kund ska även tillhandahålla uppdaterad kontaktlista till Larmcentralen (Via mina sidor) eller genom att ringa eller maila Larmgigantens kundtjänst.

Du som kund måste alltid hålla dig uppdaterat på de senaste allmänna villkoren som finns att hitta på
www.larmgiganten.se/villkor

13.
Flytt och återinstallation
Vid flytt ansvarar kunden för att kontakta Larmgiganten för eventuell nedmontering och återinstallation. Eventuella kostnader för ny installation kan tillkomma. Återanvändning av befintlig utrustning måste godkännas av Larmgiganten.

14. Personuppgifter
Larmgiganten använder kunds uppgifter enbart för att hantera fakturor, nyhetsbrev, mina sidor och serviceåtaganden.

Larmgiganten tillämpar GDPR och vi säljer inte
vidare uppgifter till andra företag.

Vill kund bli borttagen från våra system måste man säga upp sin abonnemangstjänst hos Larmgiganten. Larmgiganten har rätt att
behålla uppgifter 7 år från senaste fakturaunderlag för dig som kund för bokföring enligt lag.

Du har rätt att begära utdrag, rättelse eller radering av dina uppgifter enligt dataskyddsförordningen (GDPR). För mer information om hur vi hanterar dina uppgifter, se vår integritetspolicy på www.larmgiganten.se/integritetspolicy.

Begäran om radering eller registerutdrag ska ske skriftligen och kan komma att kräva identifiering.

15. Tvister
Dessa villkor skall tolkas och tillämpas i enlighet med svensk lag. Tvist ska i första hand lösas genom
överenskommelse. Om sådan överenskommelse inte kan träffas ska tvisten behandlas i allmän domstol.

Kund kan dessutom alltid vända dig till den kommunala konsumentvägledningen för rådgivning eller hänskjuta tvisten till Allmänna Reklamationsnämnden (”ARN”) i fall ARN
är behörig.

16. Prisändring
En eventuell prisändring på abonnemanget aviseras alltid minst 1 månad innan tänkt prisökning / prissänkning.

Vid sådana prisändringar har kunden rätt att säga upp abonnemanget med tre månaders uppsägningstid, utan att påverkas av eventuell bindningstid, men med bibehållen månadskostnad under uppsägningstiden.

17. Force majeure
Parterna skall vara befriade från skyldigheter som kan följa av avtalet i det fall omständighet inträffar som ligger utanför parternas kontroll.

Part äger häva avtalet, delvis eller i sin helhet, om
sådan omständighet inträffar. Hävning ska föregås av en skriftlig uppsägning med angivande av skäl och omfattning.

18. Avtalsändring
Larmgiganten förbehåller rätten att överföra avtalet mellan dotterbolag, och det kommer fortfarande att vara giltigt vid överföringen till nästa instans.

19. Kommunikation
Meddelanden från Larmgiganten sker i första hand via e-post eller Mina Sidor. Kunden ansvarar för att hålla sina kontaktuppgifter uppdaterade. Meddelanden anses vara mottagna inom 24 timmar efter utskick.